pondělí 17. dubna 2017

Vegetariánství a veganství

Zase se mi jednou podařilo vyhecovat samu sebe k nějaké výzvě. Nadchla jsem se pro stravovací výzvu. Jídelníček bez sladkého, bez mlečných výrobků, bez lepku?
Bez masa. To mi totiž přišlo jako možnost pro mě nejlépe snesitelná a nejdéle vydržitelná.

Samozřejmě jsem přečetla několik článků o vegetariánství, vyhledala jsem potraviny, které mohou jak výživově maso vynahradit, tak samozřejmě co se týče správného příjmu bílkovin.

Nejdřív to byla pouze výzva, ale čím víc jsem se o zpracování masa a zacházení se zvířaty zajímala, víc a víc jsem se přesvědčovala, že už se k masu nevrátím. Vydržela jsem asi měsíc a půl, pak jsem tenhle svůj masopust porušila kvůli víkendu, o kterém jsem vám psala tady.


Ale nesekla jsem s tím úplně. V listopadu jsem se přestěhovala ke kamarádce, která ze zdravotních důvodů se musí vyhýbat laktóze, takže díky ní jsem závislá na veganských pomazánkách, uzeném tofu nebo třeba sójovém mléku. Naučila jsem se hodně spolupracovat v kuchyni s kořením a vždycky, když dovařím, mám ze sebe radost. A tím, že mi to jídlo opravdu chutná, nemám pocit, že bych nějak strádala a měla potřebu hřešit.

Nejvíc se mě lidé ptali, jaké to na mě má účinky. Pár známých mi i řeklo, že se jim zdám štíhlejší, což si myslím, že bylo spíš tím, že jsem začala běhat. Největší výhodou mi přišlo, že jako vegetarián se obloukem vyhýbáte fastfoodům a když už tam zavítáte, prostě si nic nedáte, protože přece nejíte maso. Ono totiž říct si, nedám si to, protože je to nezdravé, nefunguje. Alespoň u mě ne.

Také mi několik lidí řeklo, že mám hezčí pleť a v tomhle směru si myslím, že by to nějaký vliv mít určitě mohlo.

Sama od sebe jsem žádné změny nezpozorovala, ale nedalo mi to a musela jsem se nad tím zamyslet. První, co mě napadlo a nevím, jestli je to úplně podstatné, ale když tedy delší dobu nejím maso a jdu pít, dělá se mi po alkoholu hodně špatně a že já toho za ty vlčí léta vydržela...
Což by ale mohlo být pozitivní známkou toho, že mám žaludek pročištěný a ten alkohol se nemá do čeho ,,vsakovat".

A to nejlepší vůbec, uvědomila jsem si, že už téměř nebojuji s únavou, se kterou jsem dříve měla velký problém. Obecně spánek se mi zlepšil, usínám během chvilky a probouzím se s tím, že jsem opravdu probuzená a nemusím další hodinu čekat, než se vzpamatuji.

Došla jsem tedy k závěru, že budu upřednostňovat vegetariánskou/veganskou stravu, ale na druhou stranu žiju jenom jednou a nechci se až tolik omezovat. Protože třeba v restauracích to bylo opravdu utrpení, když i do smažáku (který bývá jediným vegetariánským jídlem ve většině českých podnicích) dávali doprostřed šunku. A třeba takový tuňák by mi v životě hodně chyběl...

Momentálně si maso dám maximálně jednou do týdne. Mléko, smetanu, majonézu jsem nahradila sójovými výrobky, ale mléčné výrobky jako jsou tvarohy a sýry, těch bych se nebyla schopná vzdát. Vajíčka jsem vyřadila neúmyslně. Nekupuji si je, protože se bojím, že bych je po cestě z obchodu domů rozbila. Že bych si řekla: ,,Mám chuť na vajíčka!", to už se mi hodně dlouho nestalo, ale když jsou obsahem nějakého jídla, tak proti tomu nic nemám.
Většinou se tedy přikláním k rostlinné stravě a tu živočišnou jsem oproti dřívějšku hodně omezila a cítím se ve svém těle mnohem lépe, zdravěji a i mě baví tu stravu řešit jinak.

Zajímal by mě Váš názor na vegetariánskou, popř. veganskou stravu.

Budu se těšit na komentáře a všem Vám přeji krásné Velikonoce!

16 komentářů:

  1. Mně třeba veganství přijde už trochu moc. Hlavně jsem dost alergická na ty fanatiky, co o tom furt mluví, mám na fb v přátelích jednoho vegana a to je fakt extremista. Vegetariánství se mi zdá už udržitelné :) Ale pro mě by to asi taky nebylo. Podle mě to ale není úplně o tom, co člověk jí, ale spíš kde se to jídlo bere. Na podzim jsem se překonala a zúčastnila se exkurze na jatka. No hrůza, takže vepřové už nejím. Hovězí ani nekupujeme, takže vlastně jen kuřata a ryby. Přítel je naštěstí myslivec (a celá jeho rodina), tak máme nejlepšího "bio" masa dost. K tomu mají ještě farmu, i když prasata pro sebe nezabíjí. Sice i taková domácí porážka není nic moc, ale určitě lepší jak ve velkém, kde je prostě na těch zvířatech vidět ten stres a je jasné, že cítí ve vzduchu smrt. Kdyby to bylo na mě, maso by mi jednou týdně taky stačilo, ale jím, co se doma uvaří. A na tu zvěřinu už jsem si zvykla :) Jasně, taky to zvíře umřelo, ale mělo hezký život a ta smrt byla bez stresu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj názor se mi líbí :), také jsem říkala, že kdybychom žili jako naši prarodiče a měli všechno domácí, tak je to úplně o něčem jiném, než kuřecí prsa a vajíčka z obchoďáku... Mně tedy to maso především přestalo chutnat, ale rybičku si dám moc ráda :).

      Vymazat
  2. Hmmm, ja som na tom podobne, akurát uznávam to, čo si koniec koncov v článku aj napísala. Žijem iba raz a tiež si to chcem užiť. Som milovníčkou jedla, ale zasa mám veľmi rada aj vegánske a vegetariánske jedlo. Avšak nedokázala by som prejsť iba na takúto stravu. To proste nie je pre mňa. Avšak niekedy si pripadám ako taký vegán pomaly, pretože niekedy nejdem naozaj nič živočíšneho pôvodu :D Potom ale príde zlom, kedy si toho dám trošku viac. Každopádne, nech každý papá to, čo chce, len nech netlačí aj na druhých, aby sa stravovali tak, ako on :) ✿

    * Giveaway - Cerruti 1881 *

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak :), já si také doma sama vyvářím bulgur se zeleninou a pak přijedu k rodičům na návštěvu a maso obsahuje každý můj chod :D.

      Vymazat
  3. Je super, že takto přemýšlíš nad svým stravováním :)
    Já se tedy nemůžu nazývat vegetariánem, ale většinu týdne maso nejím. Za to mléčné výrobky, ty u mě jedou o-sto-šest :D Ty jsou základ mého stravování :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :), no je pravda, že bez sýrů bych nepřežila, takže mléčné výrobky bych tak nezvládla vyřadit úplně :D.

      Vymazat
  4. Ja som vegánstvo neskúšala, no myslím, že by som to asi ani nedala, pretože mliečne výrobky tvoria naozaj veľkú časť môjho jedálnička. Mám veľmi rada cottage, tvaroh alebo klasické mlieko. Vegetariánstvo by som však asi zvládla, pretože nie som veľkým fanúšikom mäsa, keď tak len rybie alebo kuracie, ale to tiež len výnimočne. Myslím, že mnohí ľudia chudnú na týchto stravovaniach kvôli tomu, že vyradia mnohé jedlá, z ktorých sa mnohí ľudia "prejedajú" ako napríklad vysmážané mäso či inak upravený syr..
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, že když člověk přejde z části na tu rostlinnou stravu, tak se díky tomu vyhne spoustě nezdravých jídel, na prvním místě fastfoody :D.

      Vymazat
  5. Skvelá výzva :) Ja sa musím vyhýbať zo zdravotných dôvodov lepku a v poslednom čase som musela obmedziť aj laktózu. :) S mäsom sa to tiež snažím veľmi nepreháňať a preto rozumiem tvojej výzve :) Je pravda, že odkedy jem túto stravu, cítim sa lepšie a mám oveľa viac energie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na energii to má opravdu suprový vliv, dříve jsem s únavou hodně bojovala, to teď už jen výjimečně, ale hned to jde znát, když si to maso dám, že jsem zase jak praštěná palicí po hlavě :D.

      Vymazat
  6. Já jsem vždycky byla velkej všežravec a přišlo mi nelogický se nějak takhle omezovat. Ani nevím, co mi změnilo názor, možná jsem chtěla zhubnout, kdo ví, ale zkrátka postupem času jsem začala to maso omezovat.
    Nah, furt miluju steaky, ale když si vezmeš, že někdo jí maso a pije mléko každý den.. Teď mi tohle přijde nelogický.


    Prolhaná Mrcha

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si vždycky myslela, že vegetariáni jsou nějací šáhnutí hipíci :D a o veganech jsem si říkala, že jsou vůbec z jiného vesmíru :D, ale pak když se člověk o tu stravu začne víc zajímat, tak to všechno lépe pochopí :). A každému vyhovuje něco jiného, mně téměř každý řekne: ,,Tak bez masa bych žít nemohl."

      Vymazat
  7. Já upřímně lidi, co dokážou být vegany, obdivuji. Mám kolem sebe plno takových kamarádu a jejich odhodlanost je neuvěřitelná! Já třeba z masa si dám jen kuřecí a občas rybu, snažím se to taky nějak omezovat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také je obdivuji, ne ani tak za to, že to vydrží, ale že si všechno zvládnou nahradit něčím jiným a že se s tím jídlem opravdu vyváří. Kdyby mi to jídlo někdo připravoval, tak klidně žiju raw stravou :D.

      Vymazat
  8. Skvělá výzva - fandím ti!
    Bez masa bych se dokázala obejít, ale bez mléka či vajíček bohužel ne. :( :D A proto zůstanu u mé klasické zdravé a vyvážené dietě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ono opravdu každému vyhovuje něco, také bych to nezvládla omezit úplně, důležité ale je, že nad tím člověk vůbec přemýšlí a neháže do sebe kde co :).

      Vymazat